Laboratoria Przyszłości – projekt na miarę druku 3D
Coraz więcej szkół decyduje się na przystąpienie do rządowego programu Laboratoria Przyszłości. Dzięki temu uczniowie mają możliwości korzystania ze zwykle niedostępnego w szkole sprzętu. Drukarki 3D, stacje lutownicze, mikrokontrolery to część wyposażania, które być może za parę lat będzie dostępne w każdej szkole.
Czym są Laboratoria Przyszłości?
Jest to rządowy projekt mający na celu wyposażenie szkół podstawowych (a w najbliższym czasie również ponadpodstawowych) w sprzęt technologiczny. Jego realizacja ma wzbudzić w uczniach chęć poszerzania wiedzy na tematy związane z branżami technologicznymi. Ma również zapewnić im możliwość wprowadzania w życie własnych projektów.
Jaki sprzęt można zakupić z dofinansowania?
Oprócz urządzeń elektronicznych takich jak aparaty czy kamery, szkoły mają możliwość zakupienia drukarek 3D. Muszą one jednak spełniać konkretne wymagania. Jednym ze sprzętów, który w pełni odpowiada warunkom programu, jest desktopowa drukarka UBOT S320.
Jakie kryteria musi spełniać drukarka 3D, która ma trafić do szkoły?
Istnieje parę warunków, które musi spełniać zarówno sprzęt, jak i jego dystrybutor, aby szkoła mogła zaopatrzyć się w daną drukarkę 3D. Zwykle producenci zaznaczają przy swoich ofertach, że dane urządzenia spełnia wszystkie wymogi, natomiast warto również samemu to zweryfikować.
Najważniejszymi kryteriami programu są:
- Minimalne pole robocze o wymiarach 150 x150 x 150 mm,
- W pełni zabudowana drukarka lub tak, w której można wymieniać boczne ściany,
- Kompatybilny slicer (oprogramowanie służące do obsługi drukarki takie jak np. Simplify 3D),
- Możliwość łączności bezprzewodowej z drukarką oraz podglądu wydruku w aplikacji mobilnej,
- Interfejs w języku polskim lub angielskim oraz instrukcja obsługi w języku polskim,
- 12-miesięczna gwarancja,
- Konieczność serwisowania drukarki na terenie Polski (w praktyce oznacza to, że dany producent drukarki musi posiadać punkty serwisowe na terenie kraju).
Oprócz tych wymogów warto również zwrócić uwagę na to, czy dany sprzedawca bądź dystrybutor w swojej ofercie posiada pakiet szkoleń związanych z podstawowymi zagadnieniami obsługi drukarki 3D. Dodatkowym atutem jest również możliwość kupna filamentów u producenta drukarki ze względu na to, że zwykle są one najbardziej kompatybilne z zakupionym urządzeniem.
Do czego w szkole można wykorzystać drukarkę 3D?
Technologia druku 3D i jego zastosowania poszerzają swoje pole z każdym dniem. Addytywne metody tworzenia wydruków znajdują obecnie zastosowanie w każdej dziedzinie życia i przemysłu: od produkcji części samolotowych, po prototypy protez. Oznacza to, że ograniczenie stanowi jedynie ludzka wyobraźnia, która u dzieci i osób w wieku szkolnym jest bardzo rozwinięta.
Dzięki korzystaniu z drukarek 3D w szkołach uczniowie mogą po pierwsze zapoznać się z samą technologią i jej możliwościami, jak i wykorzystywać ją choćby do wydruków własnych projektów realizowanych pod okiem nauczycieli. Możliwość korzystania z druku 3D w szkołach ma pozytywny wpływ na rozwój uczniów i ich zainteresowań – od technologii, po medycynę i projektowanie.
Nie oznacza to jednak, że do korzystania z drukarki 3D konieczna jest umiejętność obsługi programów do projektowania; obecnie w Internecie znajdziemy dziesiątki darmowych baz oferujących gotowe pliki z wydrukami.
Laboratoria przyszłości – kiedy projekt ruszy w szkołach ponadpodstawowych?
Na ten moment w liceach, technikach oraz szkołach zawodowych zakończono konsultacje związane z projektem. Organizatorzy projektu zapewniają, że obejmie on wszystkie rodzaje szkół w Polsce, więc można się spodziewać, że w niedługim czasie ruszy nabór wniosków dla reszty szkół.
Na stronie Laboratoriów przyszłości możemy przeczytać, że prowadzona jest obecnie analiza zebranych informacji ze szkół, natomiast jeszcze nie ma podanej daty rozpoczęcia przyjmowania zgłoszeń – należy sprawdzać informację na bieżąco na stronie projektu.
Co druk 3D może zaoferować uczniom szkół ponadpodstawowych?
Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie, gdyż możliwości zastosowania druku addytywnego w szkołach jest ogromna. Od tworzenia i drukowania prototypów kości i organów, poprzez tworzenie wizualizacji poszczególnych zespołów w maszynach. Każdy znajdzie coś dla siebie, a co najważniejsze, wiedza pozyskana w ten sposób może przyczynić się do wzbudzenia zainteresowania lub poszerzenia wiedzy w konkretnej dziedzinie nauki i techniki.
Co więcej, obcowanie z trójwymiarowymi wydrukami wpływa pozytywnie na umiejętność widzenia przestrzennego i pozwala zobrazować takie projekty, które niekiedy ciężko sobie wyobrazić nawet w projekcie przedstawianym na komputerze.
Podsumowując, drukarka 3D w szkole niewątpliwie będzie miała wpływ na rozwój naszej młodzieży.
Więcej informacji o Laboratoriach Przyszłości można znaleźć tutaj: Laboratoria Przyszłości